تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/09 - 09:59
کد خبر: 249124

رئیس سازمان سما دانشگاه آزاد در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

سقف اقتصاد کشور ما در حال چکه کردن است/ باید کارخانه‌ها را به دانشگاه وصل کنیم

سقف اقتصاد کشور ما در حال چکه کردن است/ باید کارخانه‌ها را به دانشگاه وصل کنیم

زرهانی گفت: سقف اقتصاد کشور ما سوراخ شده و در حال چکه کردن است و ما فقط به همدیگر نگاه می‌کنیم؛ باید مرزها را ببندیم و کارخانه‌ها را به دانشگاه وصل کنیم؛ هر دانشگاهی باید یک کارخانه در حوزه صنعت داشته باشد.

 سیداحمد زرهانی، رئیس سازمان "سما" دانشگاه آزاد با حضور در غرفه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با گفت: حرکتی را که حضرت آقا شروع کردند برای تلفیق علم و عمل در آموزش عالی و گسترش مهارت آموزی از مدرشسه تا دانشگاه، این حرکت هنوز با استقبال کامل وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مواجه نشده است.

وی افزود: یعنی از نظر وفاداری و دلبستگی به رهبری، همه‌شان اعلام کردند که ما دنبال این کار هستیم اما در میدان عمل، تحولات همه جانبه‌ای که منتهی بشود به تلفیق علم و تکنولوژی و پرورش نسل ماهر، دانا و توانا، با فکر روشن و دست قوی هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

زرهانی افزود: آنچه را حضرت آقا فرمودند باید منتهی به یک انقلاب آموزشی در کشور بشود؛ یعنی خشت اول مدرسه را که می‌گذاریم، بگوییم کارگاهش، آزمایشگاهش و آن استادکارش.

این فعال علمی و پژوهش گفت: در تربیت معلم باید دو وجهی آموزش دهیم؛ هم نظری و هم عملی. دانشگاهی را که دایر می‌کنیم باید ببینیم چه نسبتی با جامعه دارد. نسبتش با قطب‌های صنعت، خدمات و کشاورزی چیست.

رئیس سازمان سما ادامه داد: ما زمین و آب و نیروی انسانی داریم اما واردات میوه هم داریم! در حال حاضر تکنولوژی‌هایی را بومی کردیم؛ صنایعی مثل حتی همین کفشی که پای من و شماست را می‌توانیم تولید کنیم چون صدها سال است که قدمت و نوآوری داریم؛ تا همین اواخر نیز ما صادرات داشتیم اما همین الان ما وارد می‌کنیم و این به این خاطر است که ما به یک عزم ملی نرسیده‌ایم.

زرهانی خاطرنشان کرد: اگر سقف خانه ما چکه بکند، زمستان باشد بالا هم برف و سرما هم باشد، برای صیانت از خانواده خود به بام می‍رویم، قید سرماخوردگی را نیز می‌زنیم و دست به کار تعمیر می‌شویم.

وی تصریح کرد: سقف اقتصاد کشور ما سوراخ شده و در حال چکه کردن است و ما فقط به همدیگر نگاه می‌کنیم؛ باید مرزها را ببندیم و کارخانه‌ها را به دانشگاه وصل کنیم؛ هر دانشگاهی باید یک کارخانه در حوزه صنعت داشته باشد.

این استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد: چرا ما تاکنون توانسته‌ای در برخی از حوزه‌ها خودکفا شویم؟ البته این خودکفایی ما مثل گندیم، بیشتر کمی است و کیفی نیست. کیفیت گندم ما آنطور که باید و شاید نیست. باید دانشگاه ما، آموزش و ترویج و تحقیق را در کنار هم انجام دهد تا مثلا در حوزه کشاورزی، کیفیت گندم ما بالا برود تا وزیر ما مجبور نشود بگوید که مجبوریم گندم وارد کنیم.

زرهانی یادآور شد: بعد از مشروطه، علمای ما و به تبع آنها برخی از سیاسیون، پارچه‌های وارداتی را به تن نمی‌کردند و صرفا کرباس می‌پوشیدند. حتی در برخی از علما، کسبه را تشویق کردند وخود نیز سهامدار شدند و کارخانه‌های تولید پارچه‌های داخلی و کرباس را وارد کردند و خودشان تولید می‌کردند؛ اما حالا ببینید در بازار ما چه خبر است؟

رئیس سازمان سما در پایان گفت: ما باید آموزش‌های نظری بی کیفیت را لغو کنیم. ما آب و خاک و معدن داریم و اینها را باید به دانشگاه وصل کنیم. دانشگاه ما چه نستبی با معادن دارد؟ چه نسبتی با صنایع ما دارد؟ باید روی اینها سرمایه‌گذاری کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top